Trosterudstiftelsen




Trosterudstiftelsen er et scenekunstkompani bestående av Johan Hveem Maurud, Lars Andreassen, Eilif Fjeld Teisbo, Didrik Hagberg og Thomas Gallagher og meg.

Prosjektene våre bruker rollespill, skjult teater, digital tilstedeværelse og lek med virkeligheten. Målet er å skape teateropplevelser man ikke nødvendigvis oppsøker, men som skjer i lokalmiljøet Vi jobber ofte med mange lag av satire, estetiske referanser og ironi, for å skape prosjekter som kommenterer samtidsfenomener, spesielt (pop)kulturelle, på en overraskende og humoristisk måte. Maksimalisme og overflod av estetikk, fiksjon og informasjon er sentralt for uttrykket.

Under er dokumentasjonsmateriale fra prosjekter vi har gjort siden 2018:
2023: Den Store Løgnen - foredrag / skjult teater (Dramatikkens hus)
2021:  Fem teaterstykker skrevet på en uke (Dramatikkens hus)
2020: Corona kultur norge as (Høstscena / Ålesund)
2020: Fjalerspelet (Teaterfestivalen i Fjaler)
2019:  Kickoff for Trosterudspelet 2019: “Valkyrienes siste endelikt” (SALT)
2018:  Avslutningsfest for Trosterudspelet 2018: “Det viktige skjøtet”
18-21: Diverse plakater laget som en del av fiksjonsuniverset

Mer om Trosterudstifelsen kan ses på:
INSTAGRAM
FACEBOOK



Trosterudstiftelsen is an art collective that I am one of the six members of. Our artistic practice is a mixture of  roleplay (LARP), hidden theatre, digital presence and mixing of fiction and reality. We aim at creating art projects that the audience don’t necessarily choose to experience, but projects that randomly happens around them, in their local community.

We often work with many layers, satire, aesthethical referances and irony, to create projects that comment on current themes, often (pop)cultural, in a surprising and humoristic way. Maximalism and overfload of aestethics, fiction and lore are central aspects of our artistic expression. Below, you can find documentation from projects since 2018. 

See also:
INSTAGRAM
FACEBOOK



2023
FOREDRAGET “DEN STORE LØGNEN”




I dette prosjektet ble vi bedt om å holde et seriøst foredrag om noe som interesserte oss faglig på Dramatikkens hus sin foredragsrekke. Vi bestemte oss for å holde et foredrag om løgn som kunstnerisk virkemiddel, med våre prosjekter som ramme. Vi skrev manus til et 60 minutter langt foredrag, men i all hemmelighet leide vi inn 6 skuespillere som ligner LITT på oss til å fremføre foredraget for oss. Dette visste ikke Dramatikkens hus noe om. Vi gjennomførte selv lydprøve og forberedelser, og snek inn våre “avatarer” rett før foredraget, byttet klær med dem og dro hjem. Så holdt de foredraget på våre vegne. Mot slutten av foredraget hadde vi også skrevet inn flere metalag. Foredraget kan oppleves i sin helhet i filmen over.




2021
FEM TEATERSTYKKER SKREVET PÅ EN UKE




I dette prosjektet brukte vi en skrivemetode vi har utviklet de siste årene til å skrive fem helaftens teaterstykker på fem dager, med en tilhørende åpen leseprøve hver kveld. Fire av dagene hadde vi en sjanger som utgangspunkt og tre av disse dagene hadde vi med oss en gjestedramatiker. Alle stykkene ble presentert som om de var skrevet av fiktive dramatikere, og vi jobbet også mye med å bygge ut fiksjonen rundt tekstene og forfatterne. Hver kveld hadde dramaturg Rania Broud et lite foredrag, og også hun ble, utover uken, mer og mer en del av fiksjonen.

Uken resulterte i disse fem tekstene:
1 - Svenkeles Rex av Kansistrates
     Gresk tragedie
2 - Der melkeruta ender (org.tit.: Cold as Milk) av L.T.Warren
      Amerikansk etterkrigsrealisme
      Gjestedramatiker: Linn Skåber

3 - ALT VI ER - en konsistent vurdering av tilværelsen (Ukjent dramatiker)
      Sci-fi
      Gjestedramatiker: Marco Reinertsen
4 - Å broder, å søster - Ta øl! av Ingrid Bjørnov og Benedicte Adrian
      Musikal. Her komponerte vi også 10 låter.
      Gjestedramatiker: Ingvild Schade

5 - Trosterudstiftelsens Magnum Opus av Gud
      Ingen sjanger eller gjestedramatiker.

[ALLE TEKSTENE KAN LESES HER]




2020
CORONA KULTUR NORGE AS


I dette prosjektet inntok vi rollene som en sleip start-up-bedrift som skulle profitere på koronakrisen. Oppdraget deres, i tillegg til å sørge for god smittevern under festivalen, var en utstilling som presenterte alle de korona-avlyste prosjektene på Høstscena 2020 i Ålesund. Alle prosjektene var diktet opp av oss.

Den digitale tilstedeværelsen i disse ukene kan oppleves her:
https://www.facebook.com/coronakulturnorgeas

Under følger en rekke bilder fra prosjektet:
Foto: Lars Halvor Andreassen


Fra panelsamtale med blant annet Høstscena-festivalsjef Siri Forberg og Hanne Tømta (som ble påstått å ha vært regissøren bak Tsjekhov-forestillingen Samovaren)


Utstilt materiale fra forestillingen Når masken faller - en forestilling av, med og for Terje Sporsem


Utstilling av ulike “avlyste” prosjekter på Høstscena 2020


En av “gründerne” i Corona kultur norge as poserer utenfor utstillingslokalet


Utstilling av materiale fra forestillingen Vi må snakke om Fru Inger til Østeraad


Utstilte artikler og bakgrunnsmateriale til Slavehandleren - et prosjekt om John Arne Riises involvering i slavehandel - og Black Lives Matter-protestene som oppsto i kjølvannet av avsløringene.


Fra avslutningsscenen der det smittefrie mennesket ManQind™ ble lansert.


Eksempel på tilstedeværelse i lokalmiljøet. To av “gründerne” fra Corona kultur norge as blir intervjuet på morgenshowet til Radio Ålesund med 15 000 lyttere.

Intervjuet kan høres her:
https://soundcloud.com/jaerradiogruppen/koronakultur-pa-mottaket-simen-og-thomas




2020
FJALERSPELET


I Fjalerspelet inntok vi rollen som en spel-gjeng som hadde kommet i konflikt med teaterfestivalen. I to uker spilte vi ut disse rollene i bygda, og det hele kulminerte i et febrilsk forsøk på å gjennomføre premieren på spelet, med blant annet ordføreren og smittevernslegen på rollelista.

Den digitale tilstedeværelsen i disse ukene kan oppleves her:
https://www.facebook.com/Fjalerspelet-109319547496543

Under følger en rekke bilder fra prosjektet:
Foto: David Zadig


Fra “premieren” på Fjalerspelet.


Fra “premieren” på Fjalerspelet: Kai Johnsen i rollen som Den Bleke.


Fra “premieren” på Fjalerspelet: Cellenes dans med blant annet lokale barn, dansekunstner Jonas Øren og smittevernslegen i Dale.


Lokale barn i rollen som onde vikinger.


Oppslag i lokalavisa Firda - eksempel på hvordan fiksjonen beveger seg ut i lokalområdet.


Eksempler på digital tilstedeværelse:

 



Utstilling av plakater fra tidligere Fjalerspel som vi hadde “funnet i arkivene”.


Avslutningsscene der en begravet viking våkner til live igjen.


Eksempel på tilstedeværelse i lokalmiljøet: En av vikingene fra Fjalerspelet er gjest i et lokalt talkshow - “Sunnfjordhalvtimen”
(interjvuet kan sees her, fra 41:00)




2018-2019
TROSTERUDSPELET


I mai 2018 inviterte vi til avslutningsfest for Trosterudspelet 2018 - Det viktige skjøtet. Vi hadde skrevet manus til spelet, men selve oppsetningen var ren fiksjon. Avslutningsfesten tok form som et rollespill, der vi blant annet hadde stands, taler, foredrag og et dramatisk valg av ny spelledelse. Kvelden avsluttet med et okkult rituale ved Lutvann som blant annet involverte heksene fra Macbeth og kanopadlere fra Det norske forsvaret.

I 2019 arrangerte vi leseprøve og kickoff-fest for det fiktive Troserudspelet 2019 - Valkyrienes siste endelikt på SALT i Oslo. Det involverte et vikingsagamanus med mer enn 50 roller, og alle deltakere fikk utdelt hver sin rolle til leseprøven. I løpet av kvelden hadde vi blant annet stands og hemmelige skattejakter på området. Arrangementet kulminerte i en storslått finale som foregikk på Operataket, samt på statuen som flyter i fjorden utenfor.

Under følger en rekke bilder fra disse prosjektene:

2018:



Plakat for Trosterudspelet 2018








Fiktiv artikkel fra lokalavisa.


Det fiktive syltetøyet “Walfrids hjemmelag’de”


2019



Arrangementsplakaten slik den ble da Trosterudspelet landet en påstått sponsoravtale med RedBull.




Dette året skrev vi også manuset til en hekserevy. Utdrag fra revyen ble vist på SALT under kickoff-festen.

Vi påsto også at spelet var sponset av byen London, med en rekke reklameplakater hengt opp på området:




PLAKATER


En viktig del av Trosterudstiftelsens visuelle uttrykk har vært å lage ulike plakater for fiktive forestillinger m.m. Her følger en rekke av dem:





Noen visuelle dryss fra universet: